Meral Pastoor
Meral Pastoor

Jan 16, 2022

De meerwaarde van social media voor jouw supermarkt

Onlangs is er onderzoek gedaan naar de inzet en het gebruik van social media door zelfstandig ondernemers in het supermarktkanaal. In het onafhankelijk onderzoek wordt de socialmedia-inzet van supermarktondernemers geanalyseerd en rechtstreeks gekoppeld aan de percepties en het gedrag van klanten in het lokale verzorgingsgebied.

Social media gebruik stijgt

Na een tijdelijke stagnatie in 2019 zijn er weer meer Nederlanders gebruik gaan maken van social media. Bijna 14 miljoen mensen gebruiken één of meerdere platforms. Het grootste socialmedia-kanaal is Facebook met dagelijks zo’n 7 miljoen gebruikers van 15 jaar en ouder. Voor Instagram zijn dit er ongeveer 3,7 miljoen. De stijging ten opzichte van 2020 is het grootst voor Tik-Tok: het aantal dagelijkse gebruikers verdrievoudigde. Met name in de leeftijd van 15-19 jaar is dit platform bijzonder populair.

De inzet van social media door zelfstandig supermarktondernemers

Maar liefst 96% van de zelfstandig supermarktondernemers gebruikt social media om over zijn of haar supermarkt te communiceren. Daarbijzien ondernemers social media als een goede manier om binding met klanten teversterken. Vrijwel alle ondernemers maken gebruik van Facebook en slechts 5% gebruikt TikTok als communicatiekanaal. De meeste Facebook-posts gaan over assortiment, aanbiedingen of persoonlijke berichten. Posts waarin personeel te zien is, leveren doorgaans meer likes op.

De kracht van social media voor jouw supermarkt

Er zijn tal van redenen te noemen om intensief gebruik te maken van social media. Doordat het aantal gebruikers op social media blijft groeien is de kans groot dat jouw (potentiële) klanten ook op social media actief zijn. Maak van klanten fans door ze te betrekken bij jouw winkel, het is de meest ideale manier om de wensen en behoeften van jouw (potentiële) klanten in kaart te brengen.


Gebruik social media niet alleen als communicatiekanaal, maar zeker ook als marketingkanaal. Het levert uiteraard direct resultaat op de winkelvloer op. Zo blijkt dat de waardering voor de supermarkt groter is wanneer klanten de supermarkt op social media volgen. Daarnaast geeft deze groep doorgaans ook een groter deel van hun boodschappenbudget uit in de supermarkt die zij online volgen. Om dit proces op de winkelvloer te versterken kun je gebruik maken van narrowcasting. De koppeling met social media en de winkelvloer wordt hier eenvoudig gelegd. Ook hierbij geldt, een persoonlijke en actieve aanpak werkt en heeft een positief effect op de NPS-score. Kortom, werk met een duidelijke strategie, houdt het zo lokaal mogelijk en gebruik jouw medewerkers als lokale ambassadeurs.

Laat geen omzet liggen en investeer in social media

Een plan is snel gemaakt, maar er is vaak te weinig tijd, kennis en mankracht. Dan is het uitbesteden van social media bij een team van experts een goed idee. Bij Localty verzorgen we dagelijks met veel liefde de accounts van onze klanten. Mogen we ook voor jou aan de slag?